Dagbok/Resebrev S/Y Avatara 2002 - 2003
När börjar den här historien egentligen? För Sverker började det kanske någonstans i generna eller i varje fall i ungdomen med segling på Västkusten, jobb i Sandhamn och chartersegling i Europa. Fast mer konkret kanske med första Atlantseglingen 1995 med kusin Carl-Lois på Swan 36 Anna och med Henrik som följt Anna hela vägen från Jakobstad i Finland. Allt värre blev det med ett antal seglingar mellan Västindien och Newport med Henrik eller Tobias som sällskap.Tiden för segelturerna hemma i skärgården, där också jag kunde följa med, minskade samtidigt.. När dessutom Henrik började på Rosättra varv och förde in begreppet Linjett i familjen var det kört. Det var bara att acceptera fakta och börja förbereda....
Förberedelser: jan 2001 - juni 2002
I januari levererades skrovet till det som skulle bli Avatara - ett gigantiskt tomt badkar som under ett par veckor på varvet fylldes med innehåll och alltmer började likna en båt. Hemfärden till Lyckhem blev ett äventyr i sig. I februarisnöstorm och på hala, smala, mörka (mitt i natten) vägar bogserade vi hem henne till den nybyggda verkstan som händelsevis precis kunde rymma en 35 fots båt! Sen byggdes det - och jag som inte byggde så mycket gick alla tänkbara navigations seglings och radiokurser, läste allt om stormar, långseglingar,
Västindien, relationer ombord och så...Start 1 18 juli 2002 med förhinder:
Efter veckor av provseglingar, kompletteringar av "det sista" på båten, planering, inköp, packande och stuvande i alla fack och utrymmen så var allt klart för start. Fredag morgon skulle Sverker och Henrik ta första etappen runt svenska kusten mot Göteborg där jag skulle mönstra på för några veckors semester. En sista avskedsmiddag skulle vi äta på Fejan hela familjen men.... Mitt i Stärbsnäsviken började vår splitternya motor låta konstigt, varvtalet gick upp för att efter några minuter vara uppe i en hastighet och ett ljud som en reamotor. Inga åtgärder hjälpte, motorn rusade och då viken snabbt fylldes av tjock vit rök kom båt efter båt ut för att hjälpa till. Efter en tid som kändes som en evighet men troligen bara var minuter, hördes en skarp smäll då motorn skar ihop fullständig! Tack och lov att den inte exploderade och att ingen blev skadad och tur i oturen att det hände nu och inte ute på Atlanten eller så. Vi bogserades in och nästa morgon började jobbet att få tag på Yanmar och Rosättra och försöka få tag på en ny motor, ordna utbytet och ta reda på vad som hänt helst allt på en dag!! På en vecka var det klart i synnerhet sedan man konstaterat att bränslepumpen varit felmonterad från början.
Uvärdering av Linjett 35 som långfärdsseglare
Sidan uppdaterad: 2009-01-01